Friday, February 4, 2011

yang jujur dan baik budi???

  Always tell the truth....if you can't always tell the truth then don't lie........Susahnya mencari yang anggun,jujur dan baik budi sekarang ni...kalau hendak mencari yang kurang baik budi..yang kurang jujur di mana-mana pun boleh...berlambak-lambak macam cendawan baru hendak tumbuh...dan yang anggun itu pun tidak semestinya yang baik budi....

   A lie may take care of the present..but it has no future... 

Ya...benar...penipuan takkan pernah ada masa depan....merosakkan jiwa..merosakkan hati....bukan susah sangat pun hendak berterus terang kan?Kalau memang langsung tidak boleh berlaku jujur...diam saja sudah baik..contohnya senang,kalau tidak suka,cakap saja straight yang memang tidak suka,tidak payahlah berpura-pura berkata,kau macam bunga,wangi...cantik..aku suka kau...tidak perlulah menyusun ayat manis untuk mengembangkan hati yang kecut....adooi...dan saya menepuk dahi saya sendiri...
     saya pernah terbaca dalam sebuah buku tentang orang yang tidak suka bercakap jujur ini..biasanya bila bertentang mata,jika mereka menipu,mata mereka akan berkedip ketika berbicara,siap tergagap-gagap lagi...tapi jangan pula salah anggap ya,entah-entah memang orang tu mempunyai masalah mata...asyik berkedip 24 jam dan memang dilahirkan gagap sejak lahir...percuma dilabel sebagai penipu..silap haribulan selipar melayang di pipi... 
    saya teringat tentang dia yang sangat baik dengan saya....dia mungkin bukan jenis yang tidak jujur,tapi mungkin untuk menjaga hati saya yang memang rapuh ni,dia memilih untuk tidak berkata jujur dengan saya....dan saya biarkan saja biarpun saya tahu ketidakjujuran itu membunuh hati saya...saya katakan dalam hati berkali-kali,nobody is perfect..dan ayat itu ternyata berkesan untuk menyejukkan hati saya yang tengah berkepul-kepul asapnya...

Mr Pinochio
      'Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu....'
             (surah al-baqarah ayat 216)

3 comments:

Azrai said...

Saya jujur bahhhhhhh....tgok..tak kelip2 mata ni..huhuhuhuuu

Azlina Jaafar said...

tipu....ms dok kat kelas mata kelip ja lepas tgk patuma......heee...:p

Azrai said...

kelip2 tu sebab terlampau jujur..huhuhu..malahan terlampau baik budi ni dan sopan santun...haha