Tuesday, April 5, 2011

Bersabar selagi boleh.....

    Ini kisah benar yang berlaku di luar negara...seorang lelaki baru saja pulang dari kerja....dia tidak sabar untuk melihat trak baru yang dibeli belum pun sampai sebulan....Alangkah terkejutnya apabila melihat anak lelakinya  sedang mengetuk traknya dengan menggunakan tukul....habis tertanggal cat metalik...kerana terlalu marah,dia lantas mengambik tukul tersebut dan menukul tangan anaknya tanpa belas kasihan sebagai tanda pengajaran...Setelah dia sedar daripada marah,dia berlari membawa anaknya ke hospital..
   Doktor berusaha keras untuk menyelamatkan tangan anaknya yang retak teruk...dan akhirnya tiada apa yang boleh dibuat melainkan terpaksa memotong tangan anaknya..bukan hanya satu  tetapi dua tangan.Dan apabila anaknya terjaga dari pembedahan,dia berkata,papa,saya minta maaf tentang trak itu...tapi bila jari saya akan tumbuh kembali???Ayahnya merasa kecewa dan lantas pulang ke rumah dan membunuh diri..

Think about this story the next time someone steps on your feet or you wish to take revenge....Berfikir sehabisnya sebelum anda hilang sabar dengan someone you love....trak boleh dibaiki tapi bagaimana dengan broken bones dan hurt feelings???We forget that forgiveness is greater than revenge......People make mistakes. We are allowed to make mistakes. But the actions we take while in a rage will haunt us forever. 















No comments: