Tuesday, January 25, 2011

Tetapkan Orang yang Kita Mau

      Sudah hampir 2 tahun saya menghantar email kepada dia. Kadang-kadang sehari. Adakalanya selang sehari. Kadang-kadang setiap hari. Adakalanya dia membalas, adakalanya email saya dibiarkan sepi. Tapi tidak mengapa, mungkin juga dia terlalu sibuk sampai tidak sempat melayan saya. Sedangkan saya pun ada masanya makan tak sempat, baju berlonggok perlu dicuci, cuti penuh jarang hendak diambil.

      Saya terfikir juga sekiranya saya punya orang gaji tentu kerja begitu sudah saya serahkan bulat-bulat kepada orang gaji sedangkan saya sebagai puan besar bisa saja saya goyang kaki sesuka hati.

Ops! Saya rasa memang Tuhan telah menjadikan tangan wanita itu sangat lembut, untuk boleh melakukan kerja rumah dengan baik. Mungkin lebih berseni.

      Teringat tentang email yang saya hantarkan kepada dia, mungkin lebih kepada luahan rasa. Mungkin juga lebih kepada bertanya khabar., dan jika dia sudah jemu kerana hampir separuh inboxnya dipenuhi dengan email dari saya. Mungkin juga email saya lebih banyak berada dalam kotak spam, paling tidak pun mungkin berada di dalam kotaK sampah. 
      Saya teringat tentang seorang kawan yang sangat rapat dalam hidup saya. Hidup dengan seseorang selama 3 tahun dan akhirnya berpisah, terpisah dan mungkin juga dipisahkan.
Dia marah pada dirinya sendiri. Dia kesal kerana apabila dia mahukan orang itu, orang itu tidak mahukan dia. Dan pada ketika lelaki mahukan dia sangat, dia menolak.
      Sebenarnya banyak yang kita perlu belajar tentang sesuatu hubungan. Kenapa asyik terpilih orang yang salah? Banyak sangat kesilapan, tapi yang mana satu yang benar-benar silap. 


Pada saya, men should do their part in love and in relationship. Maksudnya,dia perlu kamu, kamu perlu dia, kalau kamu tiada, dia rasa sunyi, kamu sms dia, dia sms kamu,kamu call dia, dia call kamu. Kamu hormat dia, dia hormat kamu, kamu bercerita dan dia mendengar..dan lagi, dan lagi.
The more you try, the more unhappy you are going to be, the more the man in your life is going to resent you and not enjoy being around you, and the more your relationship is going to fall apart. Mungkin ada keberangkalian dalam ayat tu.
Saya rasa perlu ada strategi untuk saya dan juga untuk yang ada di luar sana. Ya kita tetapkan orang yang macam mana kita mahu.
~Kalau kita mahu orang kaya,tuliskan saja di dalam kertas dan pastikan yang dicari sememangnya kaya.
~Then kalau kita mahu yang bujang atau duda anak lima pun kita tuliskan saja.
~ataupun mungkin kita mahu suami orang? Nah kita tuliskan saja, yang penting jujur dong.
     Kenapa saya katakan perlu jujur, supaya bila mencari kita cari apa yang telah kita tetapkan sendiri. Dan apa yang kita tulis, mungkin kita boleh tampalkan di cermin di tandas ataupun di dalam bilik tidur supaya kita sentiasa ingat apa yang kita mahu. Bila masa jika kita tersalah pilih, kita harus salahkan diri sendiri.
ya boleh saja kalau kita mahu tambah mana-mana yang patut. Mahu yang hensem, yang hidungnya penyek, yang si leher jinjang mungkin ataupun yang kulitnya putih ataupun mungkin hitam.Terpulang.
   Find the person who will love you because of your differences and not in spite of them and you have found a lover for life.
      ~ Leo Buscaglia~

2 comments:

dahllya said...

tetapkan org yg kita mau.sgt setuju.sb klu x mmpu tetapkan yg kita mau,kita SERING dpt ssuatu yg x btl..cuma kdg2 hehee....semua pn kdg2,andai...mgkn...mgkn...mgkn...

Azlina Jaafar said...

suka tak semestinya dapat....(copy dari DIA...)hi.hi