Tuesday, April 17, 2012

I HEART Shenzhen and Hong Kong

     Yeahhh!! I just returned from a 5 days 4 night trip to China and Hong Kong. It was my 1st visit to Shenzhen (Mainland China) and i really had fun! Perrghhh and the main reason datang ke sini tentulah sebab shopping.
    Goods in Shenzhen are cheaper than Hong Kong because that is where most of them come from. Mula-mula datang rasa macam nak nangis sebab penduduk China ni kasar sangat dari segi sikap dan tuturbahasa. Tapi bila dah masuk hari ke2 semua da jadi okay. I have an amazing someone. He's brilliant, intelligent and helpful. I could always count on him. (p/s: Mr Angrybird, u kena belanja i lepas ni tau).

Shenzhen Baoan International Airport
 LANGUAGE
      Okay masa kat China, they don't speak much English. Unless u memang reti dan pandai cakap Mandarin. Haish tak sia-sia parents hantar masuk sekolah cina dulu, ada juga manfaat walaupun sebenarnya bila saya mula bersuara seakan-akan ayam dengan itik. So kaedah paling bagus ialah suruh je doorman/receptionist untuk tulis mana-mana tempat yang kita nak pergi. So once dapat cab, tunjuk je kat Mr Driver tu, tapi kena standby duit kecik sebab biasanya Mr Driver ni akan minta lebih dari apa yang skrin meter teksi tu tunjuk. 

GOING PLACES
     China has one of the biggest and busiest rail networks in the world and trains link almost every town and city.The subway (China's version of LRT) is really-really simple once you get a hang of it. Memang perlu tengok map. Nasib baiklah mamat sorang ni reti tengok map, kalau tak gerenti sesat. Sama juga dengan MTR (HK's version of LRT), memang sangat jimatkan masa.Tapi kaki akan mudah penat.




Pilih destinasi mana nak pegi than pay price stated...Senang..:)

                                                 

 FOOD
      Makanan halal memang bagi saya susah nak cari di Shenzhen dan Hong Kong kecualilah kalau memang sudah biasa dengan jalan di sana. Untuk travellers yang on a budget (macam saya) biasanya akan cari option lain macam Mcds Fillet O'Fish.


     So masa di Shenzhen,restoran yang menjadi pilihan tentunya Indus Kitchen. Makanan boleh tahan tetapi harganya sedikit mahal.

Indus Kitchen,G/F, Luohu Building (opposite to Century Plaza Hotel),4012 Chengfu Lu, Luohu Distric,Shenzhen,China.Tel:+8675582172783
     Kalau hendak pergi ke Hong Kong, saya cadangkan untuk singgah ke Islamic Centre Canteen. Ianya terletak di dalam Masjid Ammar, WanChai dan telah dibuka pada tahun 2005. It is one of two halal Chinese cuisine restaurants in Hong Kong and the only one offering Cantonese cuisine. The food is certified halal by the Islamic Community Fund of Hong Kong. Untuk datang ke sini memang memerlukan kesabaran sebab kami dah tersesat hampir 1 jam semata-mata untuk sampai ke sini kerana rata-rata mereka yang lalu lalang tidak dapat memberikan lokasi yang tepat.

5/Floor, 40 Oi Kwan Road.Wan Chai,Hong Kong.Tel +852 2834 8211
DongMen Shopping Street
     A very popular local shopping district that's packed with big malls and many smalls shops selling a large variety of items macam kasut, hand bags, electronics, toys, etc dan yang penting kena pandai tawar harga sebab diorang ni akan letakkan harga yang kaw-kaw tuk pelancong.
Tips:1)Bargain!Bargain!Bargain 
2)Beware of pickpockets



Disneyland    
1)Kena plan betul-betul. Ia dibuka pada jam 10.30am.
2 )Mesti ambik gambar betul-betul kat depan icon Mickey (dibuat daripada bunga)
3)Wajib ambil map.Lepas tu kena plan mana tempat yang nak pegi sebab Disneyland ni kawasannya sangatlah luas.
4)Kena beratur panjang untuk dapatkan tiket. Harga tiket dalam 399HKD. Hari itu kami bernasib baik,so dapatlah tiket dengan 300HKD (pasaran gelap).
5)Mesti try ice-cream Mickey...so yummy...
6)Merchandises (kalau rasa-rasa cukup duit bolehlah beli)


In front of the iconic Mickey face made up of flowers

Must try Disney's ice-cream
Kingkey 100
-mula dibuka pada August 2011
- merupakan bangunan yang tertinggi di Shenzhen.100 tingkat wei!!dan merupakan antara 8 bangunan tertinggi di dunia.Perrghhh!
- boleh nampak Hong Kong dari tingkat 98.
- cuma bayar 100RMB untuk tiket.




Windows of the world,Shenzhen

LuoHu Commercial City


     Sampai sini saja untuk entry kali ni. Do visit Shenzhen and Hong Kong if you have the chance. Actually banyak lagi nak tulis, tapi tak larat. Okay bye!




























No comments: